Praktijk examen

PraktijkHet praktijkexamen duurt altijd  55 minuten. Hierin zit het voorbereidend gesprek, de rit en de nabespreking van de uitslag.

In principe moet je erop rekenen dat je gemiddeld een half uur tot drie kwartier je rijvaardigheden kunt laten zien aan de examinator. Let vanaf het begin goed op blijf scherp en probeer de zenuwen niet de overhand te laten spelen. Je mag gerust zelfverzekerd zijn, je kunt ten slotte autorijden, als je examen gaat doen en dit zal je rijstijl ten goede komen. Iedereen maakt fouten tijdens het rijexamen dus raak niet in paniek wanneer je dit overkomt, blijf er niet in hangen en ga niet jezelf beoordelen.
Rij gewoon rustig verder, succes!

Normaliter mag de rijinstructeur meerijden tijdens het auto rijexamen. Sommige mensen vinden dit prettig anderen hebben dit liever niet. Toch raden we je aan, wanneer dit mogelijk is, je instructeur mee te laten instappen maar die keus is altijd aan jouw.

Het praktijk examen kent een aantal verschillende stappen.

  • Er worden over het algemeen de volgende zaken getest: Voordat je in de auto stapt wordt er eerst een ogentest afgenomen.
  • Er dient een nummerplaat gelezen te worden op 25 meter afstand van de auto.
    Daarna dienen er een aantal controle-en voorbereidingshandelingen te worden uitgevoerd door jou aan de auto. Dan begint de rit van het praktijk rijexamen van het autorijbewijs.
  • Er wordt gelet op het rijgedrag, de beheersing/bediening, voorrang verlenen enz.
  • Wanneer je geen tussentijds rijexamen hebt afgelegd of geen vrijstelling hebt behaald van de speciale manoeuvres worden die er ook bij gedaan.
  • Ook is er onderweg een situatievraag over een bepaalde verkeerssituatie waarbij jouw antwoord niet bepaald of je zakt of slaagt, dus geen paniek.

In principe dien je de volgende zaken te beheersen tijdens het praktijk rijexamen van de auto: zelfstandig route rijden, naar een oriëntatiepunt rijden dat niet vooraf vastligt, maar dat de kandidaat wel kent. Clusteropdracht dat zijn meerdere routeopdrachten tegelijk, dit kan ook gecombineerd worden met de blauwe ANWB-borden. Met navigatiesysteem rijden. 2 Bijzondere manoeuvres. De bijzondere manoeuvres zijn de volgende: Stopopdracht, Parkeeropdracht en Omkeeropdracht, voor alle opdrachten geldt dat je zelf bepaald waar en hoe je de opdracht uitvoert. Verder wordt verwacht dat je een goede zelfreflectie hebt en je bewust bent van eventuele gevaren. Kijk altijd goed in je spiegels en in je dode hoek voordat je afslaat.

Tijdens de winter als het sneeuwt of glad is houdt het CBR een proef met winterbanden, dat betekent dat een examen toch door kan gaan als een lesauto de juiste winterbanden gebruikt. Omdat veiligheid bij onze rijschool boven alles staat rijden wij in deze periode dan ook op winterbanden. Dankzij de specifieke vorm van de winterband, die het water onder  de band afvoert, vermindert een winterband de risico’s van aquaplaning. Een winterband heeft een veel betere grip en uitstekende rijeigenschappen. Door een bijzonder rubbermengsel  met silica dat zich aanpast aan de koude temperaturen, zorgt de band voor een groter remvermogen.

Wist je dat? …een beijzelde weg: Twee keer zo glad is als een besneeuwde weg; Vier keer zo glad is als een natte weg of een weg met een laagje gesmolten sneeuw; Acht keer zo glad is als een droge weg…??

rijschool_Henk_noordzij_kinderenM